כתה ח2

מחנכת: אביבה שטרן


תנ"ך

אביבה שטרן

בשיעורי תנ''ך למדנו את ספר מלכים, ובע''ה נסיים אותו בשבועות הקרובים. השלמנו את הלימוד עם לימוד פרקים מקבילים מדברי הימים. התמדקנו בנושאים המרכזיים ושוחחנו על היחס של עם ישראל לה' ולמקדש, איך יתכן שמלכי ישראל לא הלכו בדרכי ה', המשיכה של עבודה זרה והשפעת העמים, אהבת ה' לעמו, ובו זמנית האחריות של עם ישראל ללכת בדרכיו, ועונשם בעת שהם לא חוזרים בתשובה.


פרשנות

אביבה שטרן

אנחנו התחלנו את השנה בפרק יז והגענו עכשיו עד סוף פרק כא. בע''ה נתחיל את עקדת יצחק בשבוע הבא.

אנחנו התמקדנו בזיהוי קשיים בפסוקים, בנינו ביחד רשימת שאלות בתחילת כל נושא, וזיהינו את סוגי הקשיים. בשנה שעברה הסתפקנו בארבעה סוגי קשיים - מילולי, לשוני, תוכני ורעיוני - והשנה הוספנו גם סגנוני ותחבירי. אנחנו גם עסקנו בהבנת וניסוח הקושי בפירושים בהם הקושי לא כתוב במפורש, וגם העמקנו בהבדלים בין פשט לדרש.

בנוסף ללימוד החומר בספר בראשית, כל בת עשתה עבודה אישית ועצמאית בפרשנות, כתיבת דבר תורה על נושא אחד בפרשת שמות. מצורף המשימה, כל בת עברה תהליך של בחירת פסוקים, שאילת שאלות, חיפוש ולימוד פירושים, וכתיבת דבר תורה. את הכל אני אספתי באתר כיתתי מכובד (הקישור למטה). זה היה ניסיון, ויש דברים שהייתי משנה לפעם הבאה, אבל סך הכל היה מוצלח. הבנות עברו תהליך משמעותי של יישום מיומניות פרשנות, עם יעד אמיתי של הבנת המקרא, שהיה הרבה מעבר לשיעור וציון


תושב"ע -אופק

השיעורים בתוכנית תושב"ע של בנות אופק, מועברים על ידי סטודנטיות לתושב"ע שנה ג ממכללת אפרתה בהנחיית גרשון בר כוכבא.

הכוונה שבתוכנית השנתית נעבור על דמויות מעבירי מסורת התורה שבעל פה ממשה רבינו ועד רבי יוסף קארו מחבר השו"ע, סה"כ כעשרים דמויות. בין הדמויות שעברנו עד כה ניתן למנות את ירמיה, שמעון הצדיק, שמען בן שטח, הלל, רבן גמליאל ועוד. השיעורים מעוברים בזום ובסה"כ יש שיתוף פעולה מצד הבנות. לקראת סוף המחצית התקיים יום שיא על ידי הסטודנטיות לתושב"ע לכלל בית הספר בנושא דמותו של הרב קוק. הפעילות הייתה חוויתית.

תושב"ע - משנה בקיאות

שרה קופר

ב"ה הבנות לומדות ומתקדמות בשמחה גם בלמידה מרחוק וגם במעט מפגשים שהיו לנו מקרוב. במחצית א למדנו את מסכת ראש השנה, ביצה, מועד קטן וחלק ממסכת שקלים. במסכת ראש השנה למדנו על טקס קביעת ראש השנה בתקופת המשנה ועל הלכות שופר. במסכת ביצה למדנו על הלכות יום טוב. במסכת מועד קטן למדנו על הלכות חול המועד ואבלות. במסכת שקלים אנחנו למדות על מצוות מחצית השקל ועל המבנה וכלים של בית המקדש. בכל מסכת אנו לומדות קודם את הפסוקים מהתורה שקשורים למסכת. אנו לומדות את תוכן המסכת וגם מתייחסות לתנאים בולטים שמופיעים כמו רבן יוחנן בן זכאי, רבן גמליאל, הלל ושמאי. בנוסף אנו רושמות מושגים חשובים וכללים שחוזרים על עצמם במשנה שניתן לראות על ידי לימוד בקיאות. וכמובן, אנחנו מנסות תמיד להפוך את הלימוד לרלוונטי לנו ולחיים שלנו. בע"ה אנו מתקרבים לסיום סדר מועד. במחצית ב' נסיים את מסכת שקלים מסכת פסחים ומסכת חגיגה, ונסיים את השנה עם סיום בהצגת סוף שנה!

תושב"ע - משנה עיון

פנינה לוי

במחצית האחרונה למדנו את מסכת ראש השנה תוך מתן דגש על רכישת מיומנויות המסייעות להבנת המשנה (זיהוי ואפיון חלקי המשנה, הגדרת נושא המשנה ועוד) והעמקה במושגים הלכתיים המופיעים בה. לאורך הלימוד השתדלנו להבין את מרכזיותו של קידוש החודש בחיים היהודיים, וכן להרחיב את הלימוד שלנו לנושאים הלכתיים אחרים העולים במשניות. מעבר למיומנויות הקריאה וההבנה, הרבה מהלימוד מתחרש בחברותות, דבר שמאפשר לתלמידות לעבוד על מיומנויות של עבודה בקבוצות ולפתח בטחון עצמי ביכולת שלהן להבין את המשנה בכוחות עצמן.


תושב"ע - גמרא

אביבה שטרן

בשיעור גמרא אנחנו לומדות את מסכת בבא מציעא פרק שני, "אלו מציאות שלו." למדנו את הפסוקים מהם לומדים את מצוות השבת אבידה, דנו על טעם המצווה ואחריות הדדית. העמקנו במשנה הראשונה בפרק ולמדנו את המושגים המרכזיים בסוגיא: סימנים, ייאוש, הכרזה, יאוש שלא מדעת. ניתחנו את מבנה הסוגיות, הגדלנו את אוצר המילים הארמיות שלנו, ותרגלנו בקריאה נכונה ומדוייקת של הגמרא.

בנוסף לגמרא, למדנו יחד את הלכות חנוכה, משמעות צום עשרה בטבת ודיני הצום.


הלכה

הרב ראובן רוזנשטרק

הלכות חגי תשרי והלכות שבת – הכנות לשבת, כבוד ועונג שבת, תוספת שבת, קידוש, סעודות השבת ולחם משנה. כל הלימוד מתבצע במקוון, על ידי שיעור מוקלט, מצגת ודף עבודה, עד שנזכה לחזור לבית הספר בעז"ה והלימוד יתקיים בבית המדרש החדש.


עברית

אהובה קדוש/רעות גולדברגר

עשינו חזרה על פסקת טיעון, הבנות כתבו, קיבלו משוב, תיקנו וכו. תרגלנו הבנת הנקרא בטקסטים עם שאלות, חזרנו על מילות קישור ותרגלנו. כעת אנו לומדות לכתוב סיכום. למדנו על סוגי הסיכום השונים, כתבנו משפטים מכלילים, והבנות כבר כתבו טקסט בורר ממזג.

אנגלית - דוברות עברית א'

נעמי קלארק Mrs. Clark

השנה אנחנו לומדות את הספר Keep Thinking. למדנו את שתי היחידות הראשונות בספר. שם למדנו הרבה אוצר מילים חדש, עבדנו על הזמנים של הווה פשוט, עבר פשוט (והווה ממושך בקצרה) וקראנו מגוון טקסטים. גם עבדנו על שמות תואר וכינויי יחס. בנוסף, תרגלנו אנסינים ועבדנו על דרכים להתמודד עם טקסט חדש. הנושא הקרוב שלנו זה לימוד של הזמן הסביל. ככיתה, יש אווירה של לימוד וגישה רצינית למקצוע, ואני מצפה לעוד מחצית מלאה בלימוד!

אנגלית - דוברות עברית ב'

מיטל שושן

אוצר מילים - למדנו אוצר מילים חדש. דיברנו על מילים שלא נהגות כפי שהן נראות כמו מילים עם gh באמצע, שבדרך כלל לא שומעים. בנוסף למדנו גם ביטויים.

קריאה- קראנו טקסטים מתוך הספר וענינו על שאלות אחרי הטקסט. עשינו חזרה על שאלות wh.

בנוסף הבנות התמודדו יפה עם טקסטים מתוך מיצבים שונים.

דקדוק - הווה פשוט חיובי, שלילי ושאלות.

התחלנו הווה ממושך.

כתיבה - הבנות קיבלו משימות כתיבה, התחלנו עם משימות קצרות ועברנו למשימות קצת יותר ארוכות. המשימות היו בנושאים שונים כמו השם שלהן, מקום אהוב, לכתוב על הלוז היומי שלהן ועוד.


אנגלית - דוברות אנגלית א'

אביבה שטרן

English Speakers Aleph, Hamora Aviva

This year our English class has focused on literary analysis, writing, and drawing connections between our learning and our lives.

We started the year by reading The Giver, and we delved into the themes of uniformity versus choice, and how questions of freedom and control apply to our lives. After we finished The Giver, we embarked on a sensory writing unit, where we learned about different types of figurative language, identified them in literature, and practiced writing examples. The unit culminated with creative original stories. We are now in the midst of our second novel, The Chosen. We are discussing themes of friendship, family and faith, and we are examining the ideas of multiple perspectives, and how decisions and actions vary based on the perspectives of the people involved. We are also beginning our next writing unit of personal narratives, which will extend into the second semester.

אנגלית - דוברות אנגלית ב'

עליזה סוקול

English Speakers Bet, Hamora Aliza

This year, our English class has focused on literary analysis, enriching our vocabulary, and writing skills. We started off the year reading The One and Only Ivan. We delved into themes such as personal freedom, animal rights and what true friendship looks like. Each week, we learned around ten new words from the book. Over the semester, the class acquired around 110 new vocabulary words. In writing, we started the year writing an expository essay. We then started our sensory writing project where we learned about different types of figurative language, identified them in literature, and practiced writing examples. The unit culminated with the students writing their own personal narratives.



חשבון - קבוצה א1

רותי דימנטמן

למדנו יחס,

קנה מידה,

אחוזים,

פונקציות

חפיפת משולשים.

חשבון - הקבצה א'2

עציונה פרבשטיין

יחס

קנה מידה

פונקציות

בעיות מילוליות

משוואות עם שברים

זוויות קוקודיות,זויות צמודות - חזרה

משולשים חופפים

חשבון- הקבצה ב'1

רחל קפלן

במחצית זו למדנו עם הבנות את הנושאים הבאים:

∙ יחס

∙ פונקציות- הבנת משמעות הפונקציה, הכרת הייצוגים השונים, הפונקציה הקווית, מציאת שיפוע ומשמעותו

∙ משולשים חופפים, משפטי חפיפה.

∙ קטעים מיוחדים במשולש.

∙ משולש שווה שוקיים ותכונותיו.

התקיימו 4 בחנים וחוברת להגשה. בעקבות אתגרי התקופה בחרנו לעשות בחנים קטנים על כל נושא ולא מבחנים גדולים

בהקבצה ישנה אוירת למידה, נוכחות טובה והתקדמות ב"ה


מדעים

רינת קרמר

כימיה: פתחנו את הנושא עם ההבדל שבין חומרים טהורים ושאינם טהורים ומשם עברנו למבנה האטום והחלקיקים המרכיבים אותו. בהמשך עשינו הכרות עם הטבלה המחזורית, המשפחות הכימיות שמופיעות בה ולמדנו איך מפיקים ממנה מידע.

פיזיקה: השנה לימודי הפיזיקה מתמקדים בנושא החשמל. התחלנו עם חשמל סטטי, ראינו תופעות שקשורות לכך ולמדנו מדוע זה קורה. ולאחר מכן דיברנו על מעגלים חשמליים, מה זה זרם חשמלי ומהם הגורמים המשפיעים עליו. בהקשר זה כל תלמידה הגישה, כחלק מקבוצה, עבודת חקר שבה חקרה את השפעת אחד הגורמים. בתהליך זה חזרנו והזכרנו את שלבי החקר המדעי וכל אחת התנסתה בתהליך חקר שלם תוך כדי יישום המיומנויות הקשורות לכך.

מדעים - אופק

יאל פרטוש

במחצית זו למדנו את נושא הכימיה, הכרנו את סוגי החומרים השונים ביקום, הטבלה המחזורית, מבנה האטום, וצורה של מולקולות שונות.


הסטוריה

הרב גרשון בר כוכבא

השנה נפתחה בלמידה מרחוק ונמנע מבית הספר לקיים את המסורת של הגעה לסליחות במערת המכפלה, על כן יחדתי את פתיחת השנה בהעמקה על מערת המכפלה מקום קברי האבות והאימהות. לאחר מכן עסקנו במסעי הצלב בדגש על מסע הצלב הראשון (גזרות תתנ"ו). לאחר מכן עסקנו ביהדות ספרד, אינקוויזיציה, האנוסים וגרוש ספרד בשנת 1492. בשיעורים נתנו משקל למעשי קידוש ה' של היהודים שנמנעו להמיר את דתם למרות הסבל הרב שהיה מנת חלקם.


גאוגרפיה

מוריה רוטנברג

בכתות ח השנה אנחנו לומדות בעזרת בעזרת הספר "אדם וסביבה בעידן הגלובלי".

אנחנו עוסקות השנה בהיבטים השונים של תופעת הגלובליזציה על העולם ככלל ועל מדינת ישראל בפרט. התפשטות הקורונה בעולם, מסחר וכלכלה, רמת חיים ופיתוח, שיתוף מידע עולמי בתחומים שונים ולאחרונה התחלנו ללמוד על נושא ההגירה והעליה לארץ ישראל והשפעותיה השונות.

בנוסף אנחנו עוסקות באקטואליה עולמית, חדשות ואירועים שונים בארץ ובעולם וכן נוגעות בנושאים עולמיים שונים הרלוונטיים ללוח השנה שלנו בדגש על הבנת המקום הגאוגרפי והתנאים הפיזיים בהם האירוע חל.

עתודה מדעית

זהבה וייס

הכרנו מושגי יסוד באסטרונומיה: יממה, חודש ושנה. למדנו על מופעי הירח המשתנים לאורך החודש, על זמני זריחת ושקיעת הירח במהלך החודש, וכך הבנו טוב יותר משניות העוסקות בקידוש החודש במסכת ראש השנה. העמקנו יותר ולמדנו על קו התאריך הבינלאומי, ועל קווי התאריך ההלכתיים וההשלכות על קביעת יום הכיפורים ונ"מ נוספות.

כל זאת למדנו בלמידה עצמית מונחית דרך חדר בריחה חווייתי.


עתודה מדעית

רינת קרמר

השנה נעסוק במדע המיקרוביולוגיה.

התחלנו עם הגדרה של מה זה בדיוק מיקרואורגניזמים והיכן הם ממוקמים בתוך המדרג הביולוגי.

הכרנו קבוצות של יצורים ששייכים למיקרואורגניזמים כמו וירוסים, חיידקים, פטריות ועוד.

זיהינו תפיסות שגויות של אנשים ביחס לקבוצת יצורים זו ועשינו הכרות עם מיקרואורגניזמים שמועילים לאדם בתחום תעשיית המזון.


עתודה מדעית

אילת בן שאול

במחצית זו בעתודה מתמטית התחלנו עם חידות מתמטיות מגוונות והמשכנו בהעמקה בנושא האחוזים שנלמד בכיתה. גילינו שיטות שונות לפתרון והתעסקנו בתערובות שונות.


סטודיו לפסיפס

מוריה רוטנברג

בסטודיו לפסיפס בבית ספרינו ישנם שני מסלולים:


מסלול 1 - עבודות אישיות באבני זכוכית בחיתוך עדין.

הבנות לומדות סוגי חיתוך שונים , תהליך עבודה מסודר וגימור תוך בחירה אישית שלהן בעיצוב התמונה.

מטרת הסדנא מעבר לטכניקה והתוצרים היפים, לאפשר מקום רגוע ונעים בתוך המולת חיי היומיום.

העבודה נעשת בקבוצות של עד 8 בנות ואנחנו משתדלות שכמה שיותר בנות יחוו את האומנות היחודית הזו במהלך כתות ז-ח.

השנה לצערינו הלימוד נקטע בגלל הקורונה ואנו תפילה שנחזור לנורמליזציה ונוכל להמשיך "לפספס" בקרוב.


מסלול 2 - עבודות קבוצתיות למען ביה"ס והקהילה, כפי שבודאי התרשמתם בחצר הכניסה של בית הספר ומהעבודות הפזורות במסדרונות השונים. הכל הכל עבודות עם בנות בית הספר המוכשרות שלנו.

בעבודות גדולות אנחנו בדרך כלל משתמשות אריחי קרמיקה צבעוניים ובחומרי מיחזור שונים. העבודה עם פטישים וקאטרים יעודיים וחומרי העבודה והלוחות השונים לפי מיקום העבודה פנים \חוץ.

השנה הפרויקט המרכזי שלנו הוא בית המדרש במבנה החדש. אנחנו באמצעו של פרויקט "7 המינים". בתקוה שבתוך השנה המטורללת הזו נצליח להגיע לסיומו המלא ותוכלו לבוא ולהנות בפרי יצירתן של הבנות.

בברכת בריאות ושלוה,

מוריה רוטנברג