כיתה ז1

המחנכת: אילנה בדנר


תנ"ך

אילנה בדנר

במהלך המחצית למדנו את ספר שמואל ב, הבנות לומדות בשמחה ושותפות פעילות בלימוד. התמקדנו בסיפורי דוד, דברנו על דמותו ופועלו. היו דיונים פוריים ומשמעותים שמהם לקחנו את המסרים לחיינו. למדנו בעיקר בזום, וקבוצות קטנות בחדרים, תרגלנו למידה עצמאית של הפסוקים ובעזרת ה' בקרוב נתחיל את ספר מלכים.

הלכה-

במחצית זו למדנו הלכות תפילה מתוך פניני הלכה - תפילת נשים. למדנו את ההלכות ומשמעותן וחשבנו יחד איך להביא את הלימוד לידי מעשה. במפגשים פנים מול פנים הבנות למדו בחברותות והלימוד היה משמעותי ומהנה.

הלכה

אילנה בדנר

בהתחלת המחצית סקרנו במהות התפילה ובקשר שלנו לקב"ה בהמשך..

למדנו את הלכות תפילת נשים מתוך הפרקים בפניני הלכה.

עסקנו בחובת נשים והלכה למעשה לאחר שלמדנו את הדעות השונות בהלכה ואת הפסיקה לאשכנזים וספרדים.

במהלך הלימוד הבנות למדו לסכם את מה שלמדנו בלשונם. בנוסף הגישו מטלת סיכום

תושב"ע -אופק

השיעורים בתוכנית תושב"ע של בנות אופק, מועברים על ידי סטודנטיות לתושב"ע שנה ג ממכללת אפרתה בהנחיית גרשון בר כוכבא.

הכוונה שבתוכנית השנתית נעבור על דמויות מעבירי מסורת התורה שבעל פה ממשה רבינו ועד רבי יוסף קארו מחבר השו"ע, סה"כ כעשרים דמויות. בין הדמויות שעברנו עד כה ניתן למנות את ירמיה, שמעון הצדיק, שמען בן שטח, הלל, רבן גמליאל ועוד. השיעורים מעוברים בזום ובסה"כ יש שיתוף פעולה מצד הבנות. לקראת סוף המחצית התקיים יום שיא על ידי הסטודנטיות לתושב"ע לכלל בית הספר בנושא דמותו של הרב קוק. הפעילות הייתה חוויתית.


תושב"ע - משנה עיון

מירב גוטליב

במחצית זו למדנו בשיעורי תושב"ע עיון את מסכת ראש השנה. הלמידה כולה היתה למידה מרחוק. למדנו את עומקם של המשניות, נהננו מסרטוני "רצים למשנה" של הרב רימון כסיכום ללמידה, עבדנו ברצינות והגשנו מטלות לאורך הלמידה בהן הבנות הפגינו הן ידע רב והן יצירתיות. זכינו לסיים את מסכת ראש השנה! כל הכבוד לבנות המקסימות על למידה איכותית.

תושב"ע - משנה בקיאות

הרב ראובן רוזנשטרק

לימוד משנה בקיאות מתקיים מרחוק - אפילו כאשר הבנות חזרו חלקית ללימודים בבית הספר עדיין אנו למדנו מרחוק, בכיף ובהנאה. המסכת הראשונה שלמדנו היתה מסכת יומא וסיימנו אותה קצת אחרי סוכות. למדנו על העבודה בבית המקדש ביום רגיל והעבודה המיוחדת ביום הכיפורים, ראינו תמונות וסרטונים של מכון המקדש שהמחישו את העבודה, ובסיום שחקנו משחק קהוט לחזור על הנושאים ורעיונות במסכת. גם עשינו עבודה על השיר של ישי רבו בו הוא מתאר את עבודת בית המקדש והשווינו אותו למשניות במסכת.


לאחר מכן עברנו למסכת שבת, בה התמקדנו במלאכת הוצאה, דיני ערב שבת, קצת דיני בישול וכמובן ל"ט מלאכות שבת. לרוב אנו לומדים בזום ומתחלקים לקבוצות בחדרים עם שאלות על המשנה ואחר כך מתאספים ללבן מושגים ורעיונות מהמשניות. המשימה שלנו היא ללמוד את המשניות בבקיאות בדגש על מושגים חדשים במסכת שבת ולנסות לקחת דוגמאות מחיי היום יום כדי לראות אם המשניות מובנות. ב"ה סיימנו חצי מסכת שבת (12 פרקים) ובעז"ה התוכנית היא לסיים אותה, וגם מסכת עירובין עד סוף שנת הלימודים.

שנזכה ללמוד להפנים לשמור ולעשות את כל מה שאנו לומדים באהבה.


תושב"ע - גמרא

אילנה בדנר

במחצית זו למדנו את פרק רביעי במסכת ברכות. למדנו על מבנה הדף, מושגים חשובים ומילים בארמית. היתה לנו הכרות ראשונית עם עולם האמוראים ועם עולם הגמרא. האתגר היה גדול ללמוד וללמד דרך הזום, הבנות למדו והתאמצו וממש מחכים לחזור ללמוד יחד בכיתה.


פרשנות

עטרה זיידרמן

התחלנו בהקדמה לספר בראשית ולמידת סוגי קשיים שילוו אותנו בלימוד פירושי רש"י.

עסקנו בבריאת העולם והאדם, למדנו בריאת האשה, חטא אדם הראשון, על קין והבל ולקראת סיום המחצית נתחיל את פרשת נח. אנו נותנות דגש בשיעור על פיתוח מיומנויות למידת הפשט והפרשנים לצד עיסוק ברעיונות ובמהות העולה מתוך התוכן. במחצית הבאה נתחיל בע"ה לעסוק בסיפורי האבות, נלמד מדמותם וממידותיהם לצד חיזוק מיומנויות הלמידה.


עברית

אהובה קדוש/רעות גולדברגר

עסקנו בנושאים הבאים:

שפה דבורה ושפה כתובה- משלב לשוני

השאלה כטקסט- הבנת סוגי השאלות וההוראות

מאזכרים

כתיבה/ כתיבת טיעון

חשבון - הקבצה א1

עציונה פרבשטיין

נלמדו הנושאים הבאים במהלך המחצית:

חוקיות

סדר פעולות חשבון חזקות

ביטויים אלגבריים, הצבה וכינוס איברים דומים

מספרים מכוונים

גאומטריה:

מלבן תכונות, שטח והיקף

תיבה תכונות, נפח

משולש גובה

חשבון - הקבצה א1

איילת בן שאול

נלמדו הנושאים הבאים במהלך המחצית:

חוקיות

סדר פעולות חשבון חזקות

ביטויים אלגבריים, הצבה וכינוס איברים דומים

מספרים מכוונים

משוואות תחילת הנושא

גאומטריה:

מלבן תכונות, שטח והיקף

תיבה תכונות נפח, שטח פנים

משולש תכונות המשולשים השונים וגובה

חשבון - הקבצה א2

רותי דימנטמן

למדנו על:

חוקיות,

ביטויים אלגבריים,

חוק החילוף,

הקיבוץ והפילוג,

הצבת מספרים בביטויים אלגבריים ,

פישוט תבניות מספר ,

חזקות ושורשים וסדר פעולות חשבון.

בגיאומטריה למדנו על

מלבן ותכונותיו,

הקף ושטח מלבן,

תיבה וקוביה,

שטח פנים ,

פריסה ונפח גופים אלה.


אנגלית- דוברות עברית הקבצה א

עליזה סוקול

במחצית זו, התמקדנו בארבע תחומים עיקריים בשיעורי אנגלית: רכישת מילים, מיומנויות קריאה, יכולת דיבור ודקדוק. התחלנו כמעט כל שיעור עם שאלה באנגלית. הבנות מביעות את הדעה שלהן באנגלית. באוצר מילים, למדנו בערך 10 מילים כל שבוע, סביבות 100 מילים חדשות הקשורות לטקסטים בספר. התחלנו את הספר Way to Go, ועכשיו הגענו לפרק 3. עסקנו בשאלות של הבנת הנקרא. הבנות כתבו פסקאות באנגלית הקשורים לנושאים שלמדנו ואפילו הכינו קומיקס באנגלית. הבנות גם הכינו 2 סרטונים שהם הקליטו את עצמן מדברות באנגלית ומגיבות לשאלות הקשורות לנושאים בטקסט. בדקדוק, עשינו חזרה על Present Simple, Present Progressive, Parts of Speech.


אנגלית- דוברות עברית הקבצה ב

פנינה לוי

במחצית זו התמקדנו בארבע תחומים עיקריים בשיעורי אנגלית: רכישת מילים, מיומנויות קריאה, יכולת דיבור ודקדוק. במסגרת רכישת מילים למדנו כ-35 מילים חדשות, ובתחום מיומנויות קריאה קראנו לעומק שלושה טקסטים שונים. בכל שיעור התלמידות נדרשו לשוחח באנגלית וכן בצעו משימות שונות לאורך המחצית שדרשו מהן להתנסות בדיבור. בתחום הדקדוק למדנו את כללי הכתיבה במשפטי חיוב ושלילה בהווה פשוט וחזרנו על כללי אותיות גדולות.


אנגלית- דוברות אנגלית

נעמי קלארק ודפנה ניצן

English Speakers, Hamora Daphna and Mrs. Clark

This semester we studied the novel Esperanza Rising. In Mrs. Clark's Sunday class, the students worked on vocabulary, with a weekly vocabulary assignment in lieu of weekly vocabulary quizzes. The students also worked on reading comprehension using the TQE method. Morah Daphna's Thursday class was dedicated to a deeper discussion of the novel. Great emphasis was put on figurative language and literary elements found in the book. The students also focused on writing skills. The students did one creative book report as well as a comparative essay focused on the novel. They also had a creative writing project where they applied their knowledge of figurative language, sensory writing, and correct usage of quotation marks for writing dialogue.



מדעים

זהבה וייס

עסקנו המחצית בנושא *החומר*. למדנו והכרנו תכונות מגוונות של חומרים ושימושים, ועברנו ללימוד ודיון מעמיק במודל החלקיקי של החומר, ואיך הוא מסביר לנו תופעות רבות כמו: פעפוע, מצבי צבירה, ריח, לחץ אוויר ועוד ועוד. כיף ללמוד עם חבורה סקרנית כזו!

מדעים- אופק

יאל פרטוש

במהלך המחצית למדנו על מאפייני החיים של היצורים החיים, באיזה אופן יצורים שונים מקיימים את המאפיינים. למדנו גם על מבנה החומר, הסברנו את המאפיינים השונים של מצבי הצבירה על פי המודל החלקיקי.


הסטוריה

הרב גרשון בר כוכבא

פתחנו את השנה בחודש אלול בנושא חברון ומערת המכפלה. חיבור לשורשים ולהיסטוריה הקדומה והעכשווית של עמנו. מעין שיעור שישמש כמצפן למהלך לימודי ההיסטוריה.

בהמשך למדנו על תקופת חורבן בית ראשון, גלות בבל תוך הארת דמותו של דניאל, תקופת שיבת ציון, בנין בית שני – ימי עזרא ונחמיה. הספקנו אף לעסוק בערש הדמוקרטיה באתונה ומלחמות פרס יון ועליית אלכסנדר מוקדון.


גאוגרפיה

מוריה רוטנברג

בכתות ז השנה אנחנו לומדות בעזרת הספר "כדור הארץ סביבה אדם" , שכשמו כן הוא.

אנחנו עוסקות במבנה החלל, מבנה כדור הארץ, ההשפעות הפנימיות והחיצוניות על הכדור עליו אנחנו חיים. למדנו על היקום ומרכיביו השונים, על מערכת השמש, סיבוב הירח והשפעתו על לוח השנה העברי והלועזי. למדנו על מבנה כדור הארץ, המגמה והשפעתה על רעידות אדמה, הרי געש גייזרים ועוד. הנושא שהתחלנו כעת עוסק בהשפעות החיצוניות הנובעות מתנאי האקלים על כדה"א.

בנוסף אנחנו עוסקות באקטואליה עולמית, חדשות ואירועים שונים בארץ ובעולם וכן נוגעות בנושאים עולמיים שונים הרלוונטיים ללוח השנה שלנו בדגש על הבנת המקום הגאוגרפי והתנאים הפיזיים בהם האירוע חל.


עתודה מדעית

רינת קרמר

השנה נעסוק במדע המיקרוביולוגיה.

התחלנו עם הגדרה של מה זה בדיוק מיקרואורגניזמים והיכן הם ממוקמים בתוך המדרג הביולוגי.

הכרנו קבוצות של יצורים ששייכים למיקרואורגניזמים כמו וירוסים, חיידקים, פטריות ועוד.

זיהינו תפיסות שגויות של אנשים ביחס לקבוצת יצורים זו ועשינו הכרות עם מיקרואורגניזמים שמועילים לאדם בתחום תעשיית המזון.


עתודה מדעית

זהבה וייס

השנה נעסוק במדע המיקרוביולוגיה.

התחלנו עם הגדרה של מה זה בדיוק מיקרואורגניזמים והיכן הם ממוקמים בתוך המדרג הביולוגי.

הכרנו קבוצות של יצורים ששייכים למיקרואורגניזמים כמו וירוסים, חיידקים, פטריות ועוד.

זיהינו תפיסות שגויות של אנשים ביחס לקבוצת יצורים זו ועשינו הכרות עם מיקרואורגניזמים שמועילים לאדם בתחום תעשיית המזון.


עתודה מדעית

אילת בן שאול

השנה בעתודה מתמטית העמקנו בחומר הנלמד בשברים ואומדן, גילינו שיטות שונות לפתרון. וכן נחשפנו לשיטות כתיבה של מספרים גדולים ביותר ע"י כתיבה מדעית.


סטודיו לפסיפס

מוריה רוטנברג

בסטודיו לפסיפס בבית ספרינו ישנם שני מסלולים:


מסלול 1 - עבודות אישיות באבני זכוכית בחיתוך עדין.

הבנות לומדות סוגי חיתוך שונים , תהליך עבודה מסודר וגימור תוך בחירה אישית שלהן בעיצוב התמונה.

מטרת הסדנא מעבר לטכניקה והתוצרים היפים, לאפשר מקום רגוע ונעים בתוך המולת חיי היומיום.

העבודה נעשת בקבוצות של עד 8 בנות ואנחנו משתדלות שכמה שיותר בנות יחוו את האומנות היחודית הזו במהלך כתות ז-ח.

השנה לצערינו הלימוד נקטע בגלל הקורונה ואנו תפילה שנחזור לנורמליזציה ונוכל להמשיך "לפספס" בקרוב.


מסלול 2 - עבודות קבוצתיות למען ביה"ס והקהילה, כפי שבודאי התרשמתם בחצר הכניסה של בית הספר ומהעבודות הפזורות במסדרונות השונים. הכל הכל עבודות עם בנות בית הספר המוכשרות שלנו.

בעבודות גדולות אנחנו בדרך כלל משתמשות אריחי קרמיקה צבעוניים ובחומרי מיחזור שונים. העבודה עם פטישים וקאטרים יעודיים וחומרי העבודה והלוחות השונים לפי מיקום העבודה פנים \חוץ.

השנה הפרויקט המרכזי שלנו הוא בית המדרש במבנה החדש. אנחנו באמצעו של פרויקט "7 המינים". בתקוה שבתוך השנה המטורללת הזו נצליח להגיע לסיומו המלא ותוכלו לבוא ולהנות בפרי יצירתן של הבנות.

בברכת בריאות ושלוה,

מוריה רוטנברג